Zitten is het nieuwe roken

Een zittend beroep

De uitdrukking  “een zittend beroep hebben”  verdwijnt wellicht in de nabije toekomst uit onze woordenboeken. Zeker, taal is altijd aan veranderingen onderhevig en uitdrukkingen komen en gaan. Maar in dit geval is er ook iets anders aan de hand. Uit een omvangrijke internationale analyse, die al in 2016 in The Lancet werd gepubliceerd, blijkt dat langdurig zitten schadelijk is.  De zitgrens lijkt te liggen op 7 à 8 uur per dag. Voor elk uur dat we langer zitten, neemt de kans op vroegtijdig overlijden toe.

Zoals wel vaker bij nieuwe inzichten ging er best veel tijd overheen, voordat dit in een bredere kring bekend en gedeeld werd. Maar inmiddels worden er steeds meer kantoren ingericht met flexplekken en statafels om ook diegenen met een “zittend beroep” in beweging te krijgen en te houden. En er wordt geëxperimenteerd met ergonomische zitballen die je dwingen om,  ook als je zit in beweging te blijven.

How to stay fit- als je de hele dag zit…

Als virtueel assistent zit je in principe ook gedurende je hele dienst op een stoel achter een laptop te werken. En heb je meestal geen collega’s om je heen die je kunnen stimuleren om in beweging te komen. Maar gelukkig is er wel iedere dag een groepsapp waarop  informatie uitgewisseld kan worden en  die ook prima blijkt te werken om elkaar in beweging te houden.  Zelfs met een draadloze headset is de bewegingsvrijheid natuurlijk wel beperkt. Bij ieder binnenkomend telefoontje willen en moeten we immers zo snel mogelijk reageren. Maar ook dan blijkt het heel goed mogelijk om toch met eenvoudige oefeningen de uren stilzitten te beperken. Op internet vind je inmiddels talloze sites met oefeningen die je heel gemakkelijk tijdens je werk kunt doen. Zo kun je , ook als je in gesprek bent en zonder je stoel vast te houden, een aantal keren opstaan en weer gaan zitten. Of je kunt je vuisten dichtknijpen  en je handen naar voren stretchen. Met je vuisten maak je cirkels in de lucht, eerst  10 seconden in de ene richting  en daarna keer je de richting om en doe je dat ook 10 seconden. Handen losschudden en aan de slag maar weer. En natuurlijk kun je ook oefeningen die je meestal op sportschool of tijdens yoga doet prima tussen de telefoontjes door doen. Hoewel dat bij 20 squads wel een stuk gemakkelijke gaat dan bij “de duifhouding” uit de yogales…

Een dynamisch beroep

Door je ervan bewust te zijn dat de hele dag (stil)zitten niet goed is voor je lijf, zet je al een eerste stap. En door elkaar scherp te houden maak je van virtueel assistent ook fysiek een dynamisch (in plaats van een zittend) beroep.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *