Zet je zonnebril maar op de komende dagen

Heb je het al gehoord?

Vanaf morgen 7 april lijkt het “even” zomer te worden in Nederland.

De temperaturen stijgen naar zo’n 19 à 20 graden. Iets waar de meeste Nederlanders inmiddels wel naar uit zullen kijken.
Maar wat doet de zon nou eigenlijk en hoe kan jij jezelf beschermen? Je leest het in de nieuwe blog.

Zonlicht

Zonlicht bestaat uit golven van verschillende lengtes. De langste golven noemen we infrarood, die zorgen voor de zonnewarmte. De kortste golven zijn de ultraviolette golven, beter bekend als UV. Er zijn drie soorten UV-stralen:

  UV-a straling: deze straling dringt door tot je huid;
  UV-b straling: deze straling biedt een natuurlijke bescherming tegen de zon door verkleuring en verdikking van de huid;
•  UV-c straling: deze straling bereikt de aarde niet.

We kunnen de ultraviolette straling niet zien, maar we ondervinden er wel degelijk de gevolgen van: onze huid verkleurt onder invloed van UV-straling.

Hoe warmer het is, hoe sterker de UV-straling. Het lijkt een logische stelling, maar het klopt niet! De hoeveelheid UV-straling is namelijk afhankelijk van de stand van de zon, de hoeveelheid wolken, vocht en stof in de atmosfeer en de dikte van de ozonlaag. Niet van de temperatuur. Op warme dagen is het soms veiliger om in de zon te zitten dan op koude dagen. En hoog in de bergen is het ook vaak koud, terwijl de hoeveelheid UV-straling daar hoger is dan op zeeniveau. Daar komt bij dat in de bergen vaak sneeuw ligt en zo’n licht oppervlak weerkaatst de UV waardoor de werking sterker is. Ook zand weerkaatst UV stralen sterk, water doet dat weer minder.

Vitamine D

Hoewel er veel negatieve berichten zijn over de schade die zon kan toebrengen, heeft de zon ook verschillende heel gezonde effecten. De zon zorgt er namelijk voor dat we via onze huid vitamine D aanmaken. Vitamine D heb je nodig om calcium uit je voedsel op te nemen en in je botten in te bouwen. Vitamine D helpt daarmee de kans op botontkalking te beperken.

Verder is vitamine D ook belangrijk voor je spieren en je immuunsysteem. Onder invloed van de zon wordt de activiteit van de cellen die ons lichaam beschermen tegen virussen, bacteriën  en andere ziekteverwekkers geactiveerd. Daarom worden we zomers minder vaak geveld door een griepje of verkoudheid dan tijdens de wintermaanden. Verder geeft de zon ons natuurlijk de broodnodige energie. Vergelijk in gedachten een ochtend waarop de zon schijnt met een ochtend van een bewolkte regenachtige dag. Grote kans dat je op die zonnige dag heel energiek je bed uitspringt en niet kan wachten om buiten iets te gaan doen, terwijl je op die sombere dag nauwelijks kunt uitkomen en futloos op de bank belandt.

Daarnaast zorgt de zon – en dan met name de UV-B stralen – er ook voor dat onze huid langzaam dikker wordt. Ook krijgen we een bruin kleurtje. Samen met het dikker worden is dit een natuurlijke bescherming tegen verbranden. Voor veel mensen met huidklachten als acne en psoriasis is de zon overigens ook een zegen: de huid knapt vaak zienderogen op van een verantwoord zonnebad.

Bescherm jezelf goed!

Hier zijn wat tips om je huid tegen de eerste zonnestralen te beschermen:

Smeer je een half uur voor je de zon in gaat alvast van top tot teen dik in. De crème heeft even tijd nodig voor ze optimale       bescherming biedt;
De werking loopt terug, daarom moet je je na maximaal twee uur opnieuw insmeren;
Ga je zwemmen, gebruik dan een waterproof antizonnebrandcrème smeer je direct weer in zodra je uit het water komt;
Gebruik een goed antizonnebrandmiddel, ook als je al (van nature) een lekker kleurtje hebt of in de schaduw zit.                        Let extra op kwetsbare delen als oren, neus, lippen en borsten;
Gebruik een goede zonnebril met UV-filter om je ogen te beschermen;
• Draag een hoed of pet als je kort haar hebt of kaal bent. Dit biedt bescherming tegen verbranden en een zonnesteek.

Tot slot

Geniet van de mooie zomerdagen, prettig weekend!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *