Post-Holiday Blues

Na de zomervakantie moet het er toch echt weer van komen, de ochtend dat je wekker gaat en je klaar moet maken voor je werk. Heb je wel eens gehoord van Post-Holiday Blues of Post-Vacation Blues? Bestaat het echt of  is het een product van onze hypochondrische samenleving? 

Veel voorkomende oorzaken van Post-Holiday blues na de vakantie

De Post-Holiday Blues kan dit jaar meer mensen teisteren. De oorzaak hiervan ontstaat als er zorgen zijn over zaken als bijvoorbeeld de economie, wereldkwesties, minder verzekeringen. Dit kan stress en druk veroorzaken voor het willen behalen van doelstellingen.

Enkele veel voorkomende oorzaken van Post-Holiday Blues zijn:

  • Te veel eten: tijdens de vakantie heeft men de neiging om veel te eten, waardoor we ons slechter kunnen voelen over ons zelfbeeld. Door een slechter zelfbeeld kan het moeilijker worden terug te keren van vakantie.
  • Gebrek aan slaap: mensen die op vakantie zijn brengen meer tijd door met feestvieren, uitgaan en nieuwe mensen ontmoeten. Dit betekent soms minder slaap, wat ertoe kan bijdragen dat je moe en lusteloos wordt tijdens je eerste werkdag. Om dit te voorkomen doe je er goed aan om tijdens de vakantie een gezonde slaapgewoonte aan te houden.
  • Verhoogd alcoholgebruik: mensen ontmoeten zorgt vaak ook tot verhoogt gebruik van alcohol. Dit kan vermoeidheid veroorzaken wanneer u weer aan het werk gaat. 
  • Te veel afspraken: op vakantie zijn betekent dat je al die mensen moet zien die je tijdens een normale werkweek wellicht moeilijker kunt bezoeken. Dit betekent een vol schema met hoppen van afspraak naar afspraak. Claim ook tijd voor jezelf en zoek ontspanning. Zorg dat u straks ook weer uitgerust aan het werk kunt gaan.
  • Tijdswisseling: tijdsveranderingen en een jetlag kunnen ook een grote oorzaak zijn voor Post-Holiday Blues na de vakantie. Het is sterk gerelateerd aan gebrek aan slaap, verminderde energie, verdriet, een afname van interesse of plezier in activiteiten.
  • Zorg goed voor je ontspanning: teruggaan naar je werk kan betekenen dat je minder tijd voor jezelf hebt, wat grote spanningen kan veroorzaken. Onthoud dat hoewel je weer aan het werk moet gaan, je altijd wat tijd aan jezelf kunt besteden. Zoek je ontspannen in bijvoorbeeld sporten, een lang bad nemen, een avondje bank hangen enzovoorts.

Hoe voorkom je een Post-Holiday Blues, hieronder wat tips!

1: Je bezit geen superkrachten

Je bent geen superheld en dus heb je een aanpassingsperiode nodig. Plan je terugkeer een paar dagen van tevoren, zodat de comeback niet zo abrupt is. Het stellen van kortetermijndoelen is een uitstekende remedie om de nieuwe dag met een positieve houding en illusie tegemoet te treden en zal je helpen het hoofd te bieden aan het gevoel van apathie en verdriet.

2: Doe mee met Midweek

In overeenstemming met het vorige advies, kan het werken aan de midweek een grote troef zijn, aangezien vrijdag eerder komt. Probeer geen aanvullende activiteiten toe te voegen gedurende ten minste de eerste paar dagen.

3: Profiteer van pauzes

Lunchpauze is een goed moment om leuke activiteiten te ondernemen, zoals lezen, een inhaalslag maken met je vrienden of gewoon rustig zitten met je gedachten. Benut die kleine ademhalingen die je op je werk hebt om door te gaan met sommige van deze activiteiten.

4: Begin bij tijds met het oppakken van je dagelijkse routine

Als je de hele vakantie gewend bent om niet voor 2 uur ’s nacht je nachtrust te pakken, dan kan dat als je eenmaal in je routine zit schadelijk zijn. Je hebt een minimum aan slaap nodig om de volgende dag productief te zijn. Idealiter zou je moeten beginnen met naar bed gaan en opstaan ​​volgens je werkschema ongeveer vier of vijf dagen voordat je weer aan het werk gaat. Dit heeft een voordeel ten opzichte van de aanpassingsperiode.

5: Pas op voor alcohol en cafeïne

Alcohol is een stemmingsverbeteraar van het zenuwstelsel, waardoor het de symptomen van apathie en verdriet van Post-Holiday Blues kan verergeren. Aan de andere kant kan cafeïne de symptomen die gepaard gaan met stress intensiveren; en het kan je angst vergroten. Het wordt aanbevolen dat je het gebruik van deze producten gedoseerd

6: Plan leuke dingen voor de eerste paar dagen

Ja, we moeten schoonmaken, wasjes draaien, boodschappen doen en 26136 andere dingen. Begin niet met schoonmaken en alles op de eerste dag willen doen als je niet in humeur wilt zitten. Plan je taken en besteed de eerste paar dagen vooral aan het doen van aangename dingen. Bijvoorbeeld: maak een vakantiealbum of lees je boek uit waar je in je vakantie aan was begonnen.

7: Beoefen sport

Ga lekker sporten, dit helpt bij de aanmaak van endorfine die de effecten van stress op uw lichaam helpen tegengaan. Als we gestrest zijn, geven we grote hoeveelheden cortisol af en endorfine is hiervoor de perfecte bondgenoot. Het is ook een gezonde optie om een ​​routine aan te leren.

8: Stel grenzen in en leer ‘nee’ zeggen

Het is nooit te laat om te veranderen, vooral als het ten goede komt. Als uw behoeftige collega u al vraagt ​​om hen te helpen, zeg dan nee. Je past je weer aan je werktempo aan en het laatste wat je nu nodig hebt is een overlaad aan werk, vooral als het niet jouw verantwoordelijkheid is. Oefen assertiviteit om je sociale vaardigheden te verbeteren.

9: Blijf rustig

Deze symptomen duren maximaal ongeveer 10-15 dagen en u zult geleidelijk terugkeren naar uw normale toestand. Door de bovenstaande tips te volgen, wordt het nog eenvoudiger om je aan te passen aan je routine.

10: Houd een positieve houding aan

Stop met het denken dat het concentreren op je werk een last is. Wees gelukkig met het feit dat je een baan hebt en mag werken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *