Hoe tech-savvy ben jij?

Digitale geletterdheid

Beroepen worden steeds technischer. Je ontkomt er niet aan dat je moet leren steeds technischer te handelen. Alleen het kunnen werken met techniek is niet voldoende. Om mee te bewegen met de wereld om ons heen, bij te blijven in je vak en bewuste keuzes te maken, moeten we techniek begrijpen. Ook als secretaresse moet je werken aan je digitale geletterdheid.

Neem als voorbeeld nou een docent die voor de klas staat. Is het haalbaar voor een docent om techniek niet te begrijpen en te willen omarmen? Dat gaat niet in deze tijd! Het krijtbord zoals wij die vroeger hadden is er gewoonweg niet meer. De docent van nu zal zich wel moeten verdiepen in technieken zoals het Digibord. En dat verdiepen gaat verder dan alleen maar er mee kunnen werken.

Omarm de techniek

Zoals het voor een docent geldt zich te moeten blijven ontwikkelen, geldt dat ook voor ons als ondersteuners, onder welke titel dan ook. Je moet mee gaan met de technologie van deze tijd. Nou klinkt het allemaal makkelijk gezegd; verdiep je er in en zorg dat je het onder de knie krijgt. Ik begrijp ook wel dat enige aanleg voor techniek handig is in dit geval, maar er zijn genoeg mogelijkheden om er toch wat handigheid in te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een bijscholingscursus, lees je in via artikelen online/vakbladen of brainstorm hierover met collega’s.

Van stil blijven staan is tenslotte niemand beter geworden.

Wat betekent deze verandering voor de ondersteunende beroepen

Ook jouw rol verandert. De manager waarvoor je werkt zal steeds meer zelf kunnen op digitaal vlak. Alleen het consumeren van techniek (kunnen werken in Excel, Word, Outlook, etc.) is niet meer voldoende en simpelweg niet meer interessant. Het is nu de tijd om ook op adviserend vlak je rol te gaan invullen. Daarbij is kennis van technologie essentieel.

Wat weet je bijvoorbeeld van onderstaande zaken:

  • • Wat is virtual reality en wat kan dit betekenen voor onze manier van werken?
    • Wat zijn cloud oplossingen en hoe kunnen ze het werk vereenvoudigen?
    • Waarom zie ik steeds meer persistant chat oplossingen opkomen (Slack, Spark, Teams, etcetra) en kan ik daardoor iets anders laten vervallen (e-mail in dit geval)?

Het loont zich om je te verdiepen in de nieuwe manier van ondersteuning.

De 21ste eeuw

Anno de 21ste eeuw is deze vaardigheid eigenlijk niet meer weg te denken. Waarin vroeger alleen gedacht werd dat dit voor een ICT’ers was, is dit ook voor de ondersteuners niet meer weg te denken. Voor iedereen en met name op dit moment voor de administratieve vakken, zoals het secretaresse vak. Zorg dat je digitale geletterdheid goed is, zorg dat je tech-savvy bent.

Grijp nieuwe kansen

Probeer je binnen de organisatie waar je werkt te ontwikkelen op gebieden die onbekend voor je zijn. Durf fouten te maken en ervan te leren. Alleen dan geef je jezelf de kans je te kunnen blijven ontwikkelen op vlakken die nieuw voor je zijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *